Dit semi-geïmproviseerde drama volgt een jonge vrouw die op zoek gaat naar de identiteit van een arbeider die tijdens het schilderen van haar appartement is ingestort, en daarbij allerlei verhalen over ontheemding in de straten van Mumbai aan het licht brengt.
I. D., een subtiel politiek drama dat de kloof tussen stad en platteland in India belicht, focust op het ontmenselijkte bestaan van migrerende arbeiders in grootsteden. Filmmaker Kamal K.M. voerde een zelfverzekerde regie met dit verbluffend gefilmde portret van de schaduwzijde van Mumbai.