Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles
Jeanne is een weduwe wier dagelijkse taken bestaan uit het opmaken van de bedden, het koken van het avondeten voor haar tienerzoon en af en toe werken als prostituee. Het ritme en de rituelen van zijn routine zijn onveranderlijk. Maar als er iets verandert, begint haar routine te ontrafelen..
Het meesterwerk van Chantal Akermans verdrong Hitchcocks Vertigo van zijn troon als beste film ooit in de tienjaarlijkse poll van Sight and Sound in 2022. Het is een radicaal werk met een indrukwekkende kracht. Door een opeenstapeling van huiselijke scènes brengt Jeanne Dielman een revolutie teweeg.