Koko, een vrouwelijke Gorilla, wordt getraind door Dr. Penny Patterson om haar gevoelens te uiten door middel van Amerikaanse gebarentaal. Door wetenschappers en onderzoekers te interviewen, stelt de film de complexe vraag of dieren met menselijke emoties dezelfde rechten als mensen moeten krijgen.
Deze openhartige documentaire van Baret Schroeder graaft in de menselijkheid van een pratende gorilla. Voelen dieren zich beschermd door dierenverzorgers—of horen ze in het wild? Een uitdagende, geestige studie van gedrag en ontwikkeling: Koko stelt relevante én boeiende vragen.