Walerian Borowczyk negeert politieke correctheid in deze ondeugende erotische fabel. The Beast is een vernietigende aanklacht tegen zinnelijke onderdrukking en sociale zeden. Geïnspireerd door het surrealisme en de Franse komedie, is dit een ongeremd onderzoek naar op hol geslagen seksuele lusten.