La Haine
Mathieu Kassovitz was pas 27 toen hij furore maakte met dit indrukwekkende stadsdrama. La Haine biedt een krachtige blik op politiegeweld en het marginale leven in de harde buitenwijken van Parijs, en was een vooruitziende, onbevangen intrede in het inmiddels populaire banlieue genre.