La jetée
Na de Derde Wereldoorlog ligt Parijs in puin. Een wetenschapper hoopt proefpersonen naar verschillende tijdsperioden te kunnen sturen. Hij vindt een gevangene met levendige herinneringen van voor de oorlog, die tijdens zijn reis door de tijd en een incident uit zijn kindertijd leert begrijpen.
Chris Markers baanbrekende fotoverhaal is een inventieve ontleding van de filmkunst, waarin montage en voice-over samen een stroom van melancholische herinneringen en treffende fragmenten vormen. Vergeet special effects: deze ingenieuze visie op sciencefiction omarmt de kracht van de verbeelding.