Last Year at Marienbad
In een rustig hotel in een Boheems kasteel heerst absolute stilte. Afgezien van een paar gefluisterde woorden is alle lawaai verboden. Wanneer een gast verliefd wordt op een jonge vrouw, probeert hij haar ervan te overtuigen dat ze een jaar eerder een affaire hadden in Marienbad.
Misschien wel de beroemdste van alle puzzelfilms, een tijdschuivend, ruimteverplaatsend drama over fantasie en geheugen van Left Bank-auteur Alain Resnais. Geïnspireerd door Hitchcock durft Last Year at Marienbad te experimenteren met een chronologie waarin het verleden en het heden samensmelten.