Lazzaro, een boer die zo goed is dat hij vaak voor simpel wordt aangezien, ontmoet Tancredi, een edelman die vervloekt is door zijn verbeelding. Ze vinden vreugde in een wereld vol bedrog en leugens waarbij Lazzaro door de tijd reist en beland in een sombere stad.
Alice Rohrwacher won in Cannes de prijs voor Beste Scenario met dit verhaal over een onschuldige dwaas die vanuit de weelderige landschappen uit het verleden in een moderne stad terecht komt. Vol magisch realisme is te zien hoe de wind van de modernisering Italiaanse tradities verdringt.