François is gelukkig getrouwd met een jong gezin, maar wordt verliefd op Emilie. Terwijl hij geniet van zijn nieuwe relatie, worden zijn gevoelens voor zijn gezin intenser. Wanneer hij zijn heugelijke nieuws met zijn vrouw deelt, is haar reactie allesbehalve de vreugde waarop hij had gehoopt.
Agnès Varda’s derde speelfilm is een afrekening met het kerngezin, waarin de eenzijdige relatie tussen een man en vrouw en hun ogenschijnlijk idyllische leven samen hard wordt aangepakt. Gedurfd, zonovergoten en provocerend is Le bonheur een proto-feministische tijdbom die klaar is om te ontploffen.