In een dorpje in de Italiaanse Alpen ontstaat een broederschap tussen Pietro en Bruno. Door de jaren heen blijft Bruno trouw aan thuis, terwijl Pietro andere ambities heeft. De jaren verstrijken en hun levens ontvouwen zich en plots leiden hun paden hen terug naar de plek waar ze elkaar ontmoetten.
The Eight Mountains, winnaar van de juryprijs in Cannes in 2022, is een verhaal over jongensjaren en vriendschap dat zich ontvouwt tegen de adembenemende achtergrond van Noord-Italie. Luca Marinelli (Martin Eden) schittert wederom in deze grandioze film.