Tijdens een inbraak raakt een jonge man verwikkeld in de wereld van sadomasochisme. Een dominatrix betrapt hem en hij valt voor haar. Een impulsieve romance bloeit op, ondanks haar beroep. Maar al snel beginnen hun levens elkaar te hinderen.
In een van de meest gedurfde werken van de veelzijdige regisseur Barbet Schroeder, __Maîtresse_ schittert Gerard Depardieu. Het is gebaseerd op een echte ontmoeting met de wereld van sadomasochisme. Het verhaal ontplooit zich over twee verdiepingen en is een speelse verkenning van romance en BDSM.