Memento
Leonard Shelby heeft ernstig kortetermijngeheugenverlies en kan niets langer dan enkele minuten onthouden. Toch zet hij vastberaden zijn levenswerk voort: het opsporen van de moordenaars van zijn vrouw. Met behulp van aantekeningen en tatoeages begint Shelby aan een reis door zijn herinneringen.
Een moordmysterie verteld via een niet-lineaire tijdlijn. De doorbraakfilm van Christopher Nolan is een fantastisch voorbeeld van een regisseur die zijn passies en technieken ontdekt en verfijnt. Maar het belangrijkste is dat Memento ontzettend creatief, perfect in balans en emotioneel geladen is.