In India, 1947, worden twee pasgeboren baby’s in een ziekenhuis verwisseld, waarna ze gedoemd zijn elkaars leven te leiden in een land dat grote veranderingen doormaakt.
Dit drama is een visueel verbluffend portret van twee nieuw gevormde naties en hun inwoners. Het geeft op poëtische wijze het sociaal-politiek conflict van het Indiase subcontinent weer. Nitin Sawhney’s beklijvende soundtrack maakt Deepa Mehta’s bewerking van Salman Rushdie’s roman nog (!) beter.