Nadja is een gaststudente die in de Cité Universitaire verblijft en de Sorbonne bezoekt tijdens de voorbereiding van een thesis over Marcel Proust. In haar vrije tijd wandelt ze door Parijs om de stad te ontdekken – tussen de bohemiens, schilders en schrijvers in Montparnasse.
Misschien wel de beste rondleiding door Parijs, Rohmer’s korte film volgt Nadja, die haar gedachten en stedelijke ontdekkingen met ons deelt in voice-over. Een blik op de tijd van een student in het buitenland, maar ook een wandeling van een flaneuse door Parijse buurten en het straatleven in de stad.