Oedipus Rex
Te midden van de indrukwekkende Marokkaanse woestijn ontvouwt zich de mythe van Oedipus: waar de blindheid voor een lot lot leidt tot een catastrofale confrontatie. Een proloog en epiloog, die zich afspelen in het twintigste-eeuwse Italië, brengen de legende bovendien naar de moderne tijd.
Na The Gospel According to Matthew koos Pier Paolo Pasolini voor een ander literair werk als basis voor zijn versie van Sophocles’ onsterfelijke tragedie. Voor zijn eerste kleurenfilm reisde hij van Marokko naar Bologna en creëerde een ambitieus, driedelig epos over moderne mythevorming.