In deze visueel betoverende wraakthriller—de middelste en bekendste film in Park’s Vengeance Trilogy— speelt Choi Min-Sik op meesterlijke wijze Oh Dae-su, een gewone zakenman die 15 jaar gevangenschap overleeft in een kamer om daarna vrijgelaten en verder gekweld te worden door zijn ontvoerder.
Deze hypersurrealistische revanchefilm won de Grand Prix in Cannes en groeide uit tot een van de populairste buitenlandse topfilms van de jaren 2000. De Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-wook versterkte zijn internationale bekendheid en het energieke Oldboy deed wereldwijd hoofden op hol slaan.