Elena draait haar eerste dienst in een bar in een Noord-Italiaanse stad. Ze ontmoet veel verschillende mensen die allemaal een ander verhaal te vertellen hebben, die zowel in woorden als in simpele gebaren en acties tot uitdrukking komen.
Een gewild cadeau voor de een, een spijtige herinnering voor de ander, de rode roos is rijk aan betekenis in Marco Bellocchio’s portret van Bobbio, Italië. Deze magnetische korte film contrasteert jeugdig idealisme met ontevredenheid op middelbare leeftijd en is een boeket van menselijke ervaringen.