Possession
Een wenteltrapfilm, een oneindig metafysisch kat-en-muisspel, een moreel streven naar de hemel, een “spotlight” op God, een spottende detectivefilm, een horrorfilm en een angstaanjagend barokwerk—dat is Possession.
Isabelle Adjani en Sam Neill blinken uit in deze legendarische cultfilm van Poolse visionair Andrzej Żuławski. Het is een krankzinnige psychologische horrorfilm die, op bloederige wijze, de ondergang van een huwelijk verkent. Adjani won de Best Actress prijs op zowel Cannes en de Césars.