Terwijl de dodelijkste natuurramp in de Amerikaanse geschiedenis Galveston, Texas teistert en tussen de 6.000 en 12.000 levens eist, projecteert een mysterieus televisietoestel beelden van onbekende oorsprong.
Deze meeslepende experimentele 3D-film van een van de meest vooraanstaande vernieuwers in deze vorm plaatst ons in de onmiddellijke nasleep van een van Amerika’s meest verwoestende stormen. Visceraal en mysterieus is Prototype ook een bijzondere meditatie over het filmmedium zelf.