In het 11e-eeuwse Japan wordt een samoerai dood gevonden. Vier tegenstrijdige verklaringen worden gegeven door een houthakker, een bandiet, de vrouw van de samoerai en de geest van de samoerai, opgeroepen door een medium. Elk vertelt een andere versie van de misdaad, maar wie vertelt de waarheid?
Rashômon won in 1951 de Gouden Leeuw in Venetië en was de film die Akira Kurosawa – en de Japanse cinema zelf – internationaal op de kaart zette. De feodale, allegorische vertelstijl, met onbetrouwbare vertellers die verschillende perspectieven op dezelfde gebeurtenis bieden, was revolutionair.