Een Mexicaanse western waarin de gecompliceerde relatie tussen drie verschillende groepen wordt verbeeld: de Spaans-Amerikaanse criollos, de Amerikaanse kolonisten en de Apache-stam. De film speelt zich af in Sonora, Mexico, in 1852.
Terwijl de overweldigende visuals herinneren aan de schoonheid van John Fords oeuvre, eert Pablo Aldrete’s antikolonialistische western onderbelichte ervaringen die werden witgewassen. River of Gold speelt zich af tegen de Mexicaans-Amerikaanse oorlog en is een heruitvinding van een versleten genre.