Shadows in Paradise
Na het onverwachte verlies van zijn vriend en collega door een hartaanval, raakt de eenzame vuilnisman Nikander uit Helsinki volledig gedesoriënteerd. Echter, een onverwachte kans op verlossing dient zich aan in de persoon van Ilona, een supermarktmedewerkster, met wie hij een liefdesrelatie begint.
Met dit eerste deel van Aki Kaurismäki’s Arbeiderstrilogie zette Shadows in Paradise meteen de toon. Deze prachtige film, overladen met explosies van primaire kleuren, omarmt een voorzichtig optimisme tussen de ruïnes van vervlogen dromen.