Solaris
De basis ontvangt mysterieuze boodschappen van de 3 overgebleven bewoners van het Solaris ruimtestation. Wanneer psycholoog Kris Kelvin arriveert om het te onderzoeken, ervaart hij dezelfde verschijnselen die de bemanning treffen – wat hem op een reis naar de donkere afgrond van zijn bewustzijn zet.
Tarkovski’s metafysische film wordt terecht beschouwd als een van de grootste sciencefictionfilms aller tijden. Gebaseerd op de cultroman van Stanisław Lem uit de jaren ’60, reist Solaris diep de ruimte in, en nog dieper in het onderbewustzijn. Een onvergetelijk psychologisch meesterwerk.