SEH-arts Rike begint aan een solo-zeiltocht naar Ascension Island in de Atlantische Oceaan. Wanneer Rike een zinkend schip met vluchtelingen tegenkomt, wordt ze al snel uit haar tevreden en geïdealiseerde wereld gerukt en moet ze een gedenkwaardige beslissing nemen.
Wolfgang Fischers viscerale Styx, grotendeels opgenomen op open zee, is zowel een moreel drama als een spannende thriller. De film is een parabel voor onze tijd en worstelt met moeilijke vragen over persoonlijke verantwoordelijkheid en de grimmige behandeling van vluchtelingen door het Westen.