The 400 Blows
De onbegrepen 14-jarige Antoine Doinel uit Parijs leidt een leven vol afstandelijke ouders, onderdrukkende leraren en kleine criminaliteit. Als eenling op het randje van rebellie wordt Antoine onderweg gesteund door een ontroerende vriendschap, een liefde voor film en de hoop op ontsnapping.
Door de bestaande credo’s in Franse cinema door elkaar te schudden, werd François Truffaut’s opstandige, semi-autobiografische debuutfilm een wereldwijd boegbeeld van de nouvelle vague. De iconische 14-jarige Jean-Pierre Léaud speelde nog vele keren een rebelse jongen, als Truffaut’s alter ego.