Op een kermis ontmoeten Francis en Alan de excentrieke Dr. Caligari. Hij stelt hen de gehypnotiseerde Cesare voor, die naar verluidt de toekomst kan voorspellen. Hij voorspelt Alan’s dood, en tegen de ochtend is zijn voorspelling uitgekomen. Zo worden Cesare en Dr. Caligari de hoofdverdachten.
Dit vroege horrormeesterwerk is opvallend modern en misschien wel de perfecte introductie tot de stomme film: een strak en sinister moordmysterie, een griezelige wereld van gek geworden schaduwen, en dat alles op onvergetelijke wijze afgesloten met een van de eerste twists aan het einde van de film.