Lars von Trier heeft altijd gezegd dat hij graag zijn reputatie als kwaadaardige poppenspeler van het ongeluk van zijn hoofdpersonen versterkt. In deze documentaire doet hij dat heel letterlijk. The Five Obstructions is een reflexief wonder van cinematografische probleemoplossing.