The Great Dictator
Na zijn dienst in WO I brengt een Joodse kapper jaren door in een legerziekenhuis, zonder zich bewust te zijn van de opkomst van een fascistische, antisemitische dictator, waar hij een opvallende gelijkenis mee vertoont. Bij terugkeer sluit hij zich roekeloos aan bij een meisje dat in opstand komt.
Charlie versus Adolf. In zijn meest controversiële film tot nu toe (en zijn eerste “talkie”), vecht Chaplin het fascisme aan met subversieve humor in zijn typische slapstick stijl. De finale toespraak en de “wereldboldans” zijn twee van de vele iconische scenes in de film. Een absolute must-see.