Alhoewel het opzettelijk is gestructureerd als fabel of sprookje, is Clio Barnards’ opvolger van docudrama The Arbor in lijn met de traditie van het Britse socio-realisme. Het is zowel vernietigend als barmhartig: The Selfish Giant is een diepgaande film over vriendschap en het klassensysteem.