The Square
Christian is de curator van een museum voor hedendaagse kunst. Terwijl hij zijn nieuwe tentoonstelling voorbereidt (een zone van vier bij vier meter die is aangeduid als een “heiligdom van vertrouwen en zorg”) wordt Christian beroofd — wat leidt tot een brute reactie en een gewetencrisis tot gevolg.
Na zijn hit Force Majeure won de Zweed Ruben Östlund de Palme d’Or voor deze nog ambitieuzere en scherpzinnigere satire, een bijtende gitzwarte komedie die de pretentie van de kunstwereld op de korrel neemt. Een vernietigende, pijnlijk grappige film met Claes Bang en Elisabeth Moss.