Als Sally hoort dat het graf van haar opa is vernield, gaan zij en haar broer Franklin met vrienden op onderzoek uit. Na een omweg naar de boerderij van hun familie ontdekken ze dat er een moordzuchtige kanibaal naast hen woont. Wanneer Leatherface hen aanvalt, doen ze er alles aan om te ontsnappen.
Vietnam veranderde alles voor de Amerikaanse horrorfilm en dwong tot een ingrijpende afrekening met de kwetsbaarheid van het waardensysteem van het land. Deze meedogenloze klassieker van Tobe Hoopers maakt korte metten met alle overblijfselen van de summer of love.