The Trial
Josef K wordt ’s ochtends wakker met de politie in zijn kamer. Hij moet terecht staan, maar ze zeggen hem niet waarom. Om er achter te komen en zijn onschuld te bewijzen, zoekt de man achter de façade van het rechtssysteem. Zijn pogingen lijken echter nergens toe te leiden.
Citizen Kane? Nee, Orson Welles zei dat deze dystopische Franz Kafka-verfilming zijn beste film was. De paranoia in The Trial maakt meesterlijk gebruik van expressieve cinematografie en uitgebreide decors, waarbij de bureaucratische moderne maatschappij eenzijdig en onsamenhangend absurd is.