Underground
In het Belgrado van de Tweede Wereldoorlog worden Marko & Blacky rijk door wapens te verkopen aan het communistische verzet. Maar wanneer de situatie te gevaarlijk wordt, verhuizen ze naar een kelder vol vluchtelingen die de wapens maken. Marko smeedt een complot om Blacky achter te laten.
Emir Kusturica’s meesterwerk, winnaar van de Palme d’Or in Cannes in 1995, behandelt de wonden van de Oost-Europese geschiedenis met een vleugje satirisch absurdisme. Deze diepgaande, controversiële en politieke parabel over opportunisme, verraad en de breekbaarheid van ideologie blijft actueel.