Vertigo
Een surreële thriller van de Meester van Spanning. In San Francisco redt een bange rechercheur een mysterieuze blondine van de verdrinkingsdood. Hij moet de geheimen van zijn verleden overwinnen om de toekomst aan te kunnen. Het paar raakt verstrikt in een web vol misverstanden, passie en moord.
Hitchcock’s meesterwerk was volgens Sight & Soundde beste film aller tijden. Een nieuwe generatie koestert de film, in tegenstelling tot 1958, toen de film verworpen werd. Deze psychothriller over diepgaande mannelijke obsessie en fantasie is op beeldschone wijze sinister en subliem.