Vice and Virtue
Een Franse oorlogsfilm met Annie Girardot als Juliette (Vice), Robert Hossein als een sadistische Duitse officier en Catherine Deneuve, in haar eerste bekende filmrol, als Justine (Virtue).
Geïnspireerd op Justine (een allegorisch werk door de bekende Marquis de Sade): Nouvelle Vague regisseur Roger Vadim’s evenzeer controversiële film gooit olie op het vuur. Het is psychoseksueel bronmateriaal, met als achtergrond de nazibezetting in Parijs in 1944.