Een naamloze ronin dwaalt rond in een landelijk dorp in feodaal Japan. Om de vrede in de gemeenschap te herstellen verzint hij een plan om de twee hoofdrivalen, die vechten voor het monopolie op de lokale gokhandel, tegen elkaar uit te spelen.
Was er ooit een Japanse regisseur met zoveel invloed op de Europese film als Akira Kurosawa? Deze kleurrijke actiefilm, later hermaakt door Sergio Leone en Walter Hill, toont op een simme manier een zelfvernietigende wereld. Toshiro Mifune won er in 1961 de prijs voor beste acteur in Venetië mee.